#22 Miecz w kamieniu

Czym jest teraz wykształcenie?

Miecz w kamieniu ukazuje, jak Artur, nic nieznaczący chłopiec, nazywany Pryszczem, zostaje królem Anglii. Trzeba przyznać, że animacja ma bardzo żartobliwy charakter i skupia się na czymś zupełnie innym niż zwykle to bywa w adaptacjach arturiańskich legend. Merlin uczy chłopca, że umysł jest silniejszy od mięśni, zmieniając go w poszczególne zwierzęta: rybkę, wiewiórkę i ptaszka. Chłopiec musi sobie poradzić w nowych, niebezpiecznych często okolicznościach.

Czarodziej wciąż podkreśla potęgę wykształcenia. Współcześnie również akcentuje się wagę studiów, nauki, ale niezwykle się je instrumentalizuje. W dzisiejszym świecie idzie się na studia po to, aby potem znaleźć dobrze płatną pracę. Pracę, która pozwoli utrzymać dom, rodzinę oraz co kilka miesięcy gdzieś wyjechać. Mam wrażenie, że coraz mniej osób studiuje to, co ich rzeczywiście interesuje. Dużo moich znajomych rezygnuje z pasji, bo przecież trzeba być dorosłym, dojrzałym, należy wziąć się w garść i zapomnieć o mrzonkach. Ja również stałam przed wyborem: pieniądze czy marzenia?

Zrezygnowałam z prawa, które tak naprawdę mnie w ogóle nie ciągnęło i wybrałam filologię polską. Nie wiem, czy znajdę dobrze płatną pracę. Niemniej wiem, że te kilka lat studiów nie będzie czasem straconym, gdy spojrzę za 20 lat wstecz. Na starość nie będę sobie wypominać złego wyboru. Postawiłam na samorozwój. Nie tylko dowiedziałam się wielu wspaniałych rzeczy, ale również wykształcił się we mnie pewien głód wiedzy, wrażliwość na sztukę czy smakowanie literatury. Nie poszłam na studia, aby znaleźć pracę w zawodzie, w którym będę się męczyć. Poszłam na filologię polską po to, aby odkryć siebie, swoje powołanie i się rozwinąć. Nie wiem, gdzie to mnie zaprowadzi, co będę robić w przyszłości, ale wiem jedno.

Czuję się szczęśliwa.

czarodziejka

Zdjęcie autorstwa Jeza Timmsa

One thought on “#22 Miecz w kamieniu

Add yours

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

